Z radością informujemy, że podczas otwarcia jednego z najważniejszych wydarzeń artystycznych w Opolu – Salonu Wiosennego 2025 w Galerii Sztuki Współczesnej – główną nagrodę, Grand Prix Marszałka Województwa Opolskiego, otrzymała nasza wykładowczyni Nati Krawtz, za projekt „Zwierzę ci się (zaśnięcie Nory)”.
Jury w składzie: Hubert Czerepok, Delfina Jałowik i Matylda Prus przyznało Grand Prix za „refleksję nad obecnością i brakiem osób nieludzkich oraz podkreślenie więzi i bliskości międzygatunkowej”. To wyjątkowe wyróżnienie jest dowodem uznania dla wrażliwości artystycznej, zaangażowania oraz nowatorskiego podejścia Nati Krawtz.
Salon Wiosenny 2025 był także szczególnie udany dla naszych absolwentek i wykładowczyń:
- Magda Zarzycka („I tak ją zdradzał”) otrzymała wyróżnienie zespołu kuratorskiego GSW – za „malarską konsekwencję w wydobywaniu tego, co ukryte oraz za lekkość w ciężarze”.
- Halina Fleger („Gimnastyka okładki I–III”) została laureatką Nagrody ZPAP – za „ciekawe nawiązanie do tradycji awangardy”.
- Magdalena Hlawacz („Mama mówiła – odpocznij”) zdobyła Nagrodę Druch Atelier – za „dystans do hegemonii pracy”.
Do tegorocznego salonu zgłosiło się ok. 120 artystek i artystów (na wystawę zakwalifikowano 53 prace). Są wśród nich m.in. Bartosz Posacki, Paulina Ptaszyńska, Ignacy Nowodworski, Grzegorz Hussak, Tetiana Kyryliuk, Maria Zmarzły i Krzysztof Tarnowski.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę GSW
Serdecznie gratulujemy wszystkim nagrodzonym i zapraszamy do odwiedzenia wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, która potrwa do 24 czerwca br.
Nati Krawtz
Artystka, performerka, badaczka, kuratorka. W 2019 roku obroniła doktorat z historii sztuki na UWr. Wykładowczyni na Wydziale Sztuki UO. Pracowała również w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta oraz Politechnice Opolskiej. Ponad 10 lat była kuratorką w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, gdzie zrealizowała wiele wystaw, rezydencji artystycznych, warsztatów i wydarzeń kulturalnych. M.in.: wystawę “Klęska urodzaju — początki sztuki ekologicznie zaangażowanej w Polsce”. Przez 6 lat była członkinią rady redakcyjnej czasopisma „artpunkt. opolski kwartał sztuki” dofinansowanego ze środków MKiDN. Współpracowała z wieloma instytucjami kultury w kraju i zagranicą.
Od kilku lat skupia swoją twórczość na tematyce hydrologicznej – poszukiwania artystyczne zaczyna zazwyczaj od wejścia do wody, traktując pływanie jako podstawową praktykę. Na co dzień pływa w kamionce Bolko w Opolu, nie odpuszcza jednak żadnej okazji, aby pobyć w wodzie. Stara się łączyć aktywność artystyczną i fizyczną, szukając sposobu na somatyzację wiedzy.
Obecnie prowadzi również badania dotyczące artystek związanych z powojenną sceną artystyczną w Los Angeles i pracuje nad dokumentem o Susan Kaiser Vogel.
Uprawiane dyscypliny: intermedia, wideo, performans, malarstwo, grafika, ceramika, szport/artletyzm