Nina Adelajda Olczak – Opus Minor

12 kwietnia 2023 roku o godzinie 18:00 zapraszamy do Galeria M (Powstańców Śląskich 19, Opole) na wystawę Niny Adelajdy Olczak pt. Opus Minor. Wystawa będzie czynna do 8 maja 2023 roku.

Tytuł opus minor wywodzi się z łaciny i oznacza mniejsze dzieło. W sztuce odnosi się to do prac o mniejszej skali i znaczeniu, przeciwieństwem pożądanego magnum opus – najwybitniejszego dzieła artystycznego. Opus minor to niepozorne, codzienne prace, które są niezbędne do przetrwania. Często są one przypisywane kobietom, które zajmują się niewidoczną pracą związaną z opieką i podtrzymywaniem życia. Te drobne, troskliwe gesty są kluczowe w kontekście kryzysu ekologicznego i konieczności naprawy szkód wyrządzanych środowisku.

Na wystawie przedstawiam prace, których wykonanie opiera się na tych niepozornych czynnościach jak porządkowanie, odżywianie, pielęgnacja. Motywem przewodnim jest koło, które symbolizuje zasadę żeńską – łączenie i współpracę, ale też zmienność i cykliczność życia. Tak jest na przykład w hinduizmie, gdzie bogini Śakti uważana jest za uosobienie kreatywnej siły, która działa we wszystkich aspektach wszechświata, a jej reprezentacja przez koło symbolizuje jej wszechstronność i wszechmoc. Koło w hinduizmie nazywa się „chakra” i symbolizuje siłę, ruch, energię oraz kosmiczną cykliczność. Trójkąty natomiast kojarzone są z męskością ze względu na ich kanciasty, sztywny i geometryczny charakter. Są to kształty, które symbolizują siłę oraz stabilność i stanowią powszechny motyw związany z męskim wizerunkiem. Na przykład symbolice chrześcijańskiej trójkąt równoboczny oznacza Boga.

Eksponowane na wystawie rzeźby, instalacje i obiekty wykonane są z nietrwałych i organicznych materiałów, takich jak szkło, ceramika i liście. Te niepozorne prace nabierają tu szczególnego znaczenia, ponieważ są wynikiem desperackich prób rewitalizacji, regeneracji i uzdrowienia tego, co zostało zniszczone przez działania człowieka. W ten sposób opus minor staje się sposobem na radzenie sobie z katastrofą klimatyczną oraz na zwalczanie ekobójstwa.

 

Nina Adelajda Olczak (*1980, Świecie, Polska)

Performerka, artystka nowych mediów, rewolucjonistka, joginka.
Zajmująca się performansem, eksperymentalnym filmem, oraz instalacją.

Od 2015 roku pod pseudonimem Artist Coach proponuje zrównoważone rozwiązania życiowe dla współczesnych artystów, oferując m.i.n. Jogę dla miłośników sztuki czy Medytację w Muzeum. Autorka Manewrów Rewolucyjnych – Performerskich Obozów trenujących wrażliwość obywatelską środkami artystycznymi.

Po otrzymaniu matury w PLSP w Opolu artystka przeniosła się do Niemiec, gdzie studiowała historię sztuki i amerykanistykę na Uniwersytecie w Heidelbergu a następnie multimedia na Wyższej Szkole Projektowania i Sztuki (HfG) w Karlsruhe, które zakończyła dyplomem w 2013 roku.

Jej wielokanałowe instalacje oraz performanse budują osobliwe, wnikliwe, czasem satyryczne narracje badające różne aspekty tożsamości i artystycznego eksperymentu. Bieżące nurty w jej sztuce to odniesienia do społecznej rewolucji, aktywizmu artystycznego oraz wątki nawiązujące do idei zrównoważonego rozwoju.
Uczestniczyła w wystawach i rezydencjach artystycznych w Niemczech, Danii, Polsce, Grecji, Szwajcarii, Rosji, oraz Wielkiej Brytanii.

Ostatnie projekty artystki obejmują wystawę solową “Impossible Escape. Chants of Resilience and Hope” w Gedser w Danii w 2021 r., solową wystawę performatywną „Manewry rewolucyjne” w Verarum w Kopenhadze w 2019 roku oraz Międzynarodowy Festiwal Sztuki Karlsruhe – Warsaw – Kassel, którego była kuratorką w kontekście wystawy documenta14 w 2018 roku.

 

Udostępnij post

Skip to content